Δευτέρα 11 Ιουνίου 2012

ΚΡΗΤΗ: ΕΤΣΙ ΑΝΑΤΙΝΑΞΑΜΕ ΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ

Ντοκουμέντο για το μεγάλο σαμποτάζ! Εβδομήντα χρόνια συμπληρώνονται από τις ημέρες εκείνες που ο Τζέλικο, ο Μπερζέ, ο Μόου, ο Πιερ Λεοστίκ, ο Σιμπάρ, αλλά και ο δικός μας Κ.Πετράκης έκαναν το περιβόητο σαμποτάζ του αεροδρομίου Ηρακλείου το 1942… 

Σήμερα με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 70 χρόνων από το σαμποτάζ το cretalive.gr, αναδεικνύει ένα ντοκουμέντο. Τη μαρτυρία του ίδιου του Κ.Πετράκη σε ένα μεγάλο ντοκυμαντέρ που είχε γυρίσει η ΕΡΤ τη δεκαετία του 80 όταν ακόμη ο μεγάλος κρητικός αντιστασιακός ζούσε στο Λέντα, στη νότια Κρήτη...Ο ίδιος περιγράφει πως έγινε το σαμποτάζ, πως έφυγαν και πως προδόθηκαν στα Βασιλικά Ανώγεια).

Ο Κ.Πετράκης σε όλη του τη ζωή πάλευε, αγωνιζόταν για όσα πίστευε. Το έκανε στη δικτατορία Μεταξά και το πλήρωσε ακριβά...


Το έπραξε στη γερμανική κατοχή και παραλίγο να σκοτωθεί. Καίτοι αριστερός δεν έμεινε στις παρωπίδες και τις εμμονές που επέβαλε το κόμμα…”Έφαγα πιο πολύ ξύλο από τους συντρόφους μου παρά από τους άλλους’ είχε πει σε συνέντευξή του…
Το 1942 το αεροδρόμιο Ηρακλείου είχε εξελιχθεί σ' ένα απο τα πιο κομβικά αεροδρόμια της εποχής, λόγω των μεταφορών στη Μέση Ανατολή. Αλλά και πολύ οργανωμένο εξαιτίας της εργασίας την οποία επέβαλαν οι κατακτητές στους κατοίκους των γύρω περιοχών.
Οι συμμαχικές δυνάμεις, για να ανακόψουν την προέλαση του Ρόμμελ στην Αφρική, αποφασίζουν την καταστροφή των αεροδρομίων της Κρήτης. Συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο Ηρακλείου επιλέχθηκαν έξι άνδρες της SAS "Special Air Service"  στόχος των οποίων ήταν η καταστροφή αποθηκών, που περιείχαν πολεμοφόδια και καύσιμα. Η ομάδα αποτελούνταν απο τους:
  • G. Berge (Μπερζέ)
  • Lord George Jellice (Λόρδος Τζέλικο)
  • J. Mouhot (Μουό)
  • P. Leostic (Λεοστίκ)
  • J. L. Sibart (Σιμπάρ)
  • Κ. Πετράκης
 Τα πράγματα δεν πήγαν και τόσο καλά: Το σαμποτάζ αρχικά είχε οριστεί τη νύχτα της 7ης προς 8η Ιουνίου, όμως αναβλήθηκε καθώς το ελληνικό υποβρύχιο "Τρίτων", που είχε αναλάβει τη μεταφορά των σαμποτέρ, έφτασε στις ακτές του κόλπου των Μαλίων την 11η Ιουνίου. Η ομάδα έφτασε στο αεροδρόμιο Ηρακλείου αργά τη νύχτα της 12ης Ιουνίου, ανέβαλε όμως το εγχείρημα της λόγω της απρόβλεπτης εμφάνισης ενός γερμανού σκοπού, που περιπολούσε.
Την επόμενη νύχτα, αφού οι σαμποτέρ κατάφεραν να εισχωρήσουν στον χώρο του αεροδρομίου, διαπιστώνουν πως τα αεροπλάνα βρίσκονται συγκεντρωμένα στο νοτιοανατολικό άκρο της πίστας, ενώ οι αποθήκες στην άλλη άκρη. Τοποθετούν εκρηκτικά στην αριστερή πτέρυγα κάθε αεροπλάνου. Εκρηκτικά επίσης τοποθετήθηκαν στο χώρο όπου υπήρχαν βόμβες των γερμανικών αεροπλάνων και σ' ένα κτίριο που στεγάζονταν μηχανήματα και γεννήτριες.

Η έκρηξη είχε οριστεί μετά απο δύο ώρες. Στο μεταξύ, οι σύμμαχοι ξεκινούν βομβαρδισμό του χώρου του αεροδρομίου, ως αντιπερισπασμό, για να καλυφθούν οι σαμποτέρ και να αποφευχθούν αντίποινα σε βάρος του κρητικού λαού. Η επιχείρηση είχε στεφθεί με απόλυτη επιτυχία...οι σαμποτέρ έφυγαν προς τις νότιες περιοχές της Κρήτης.

Κοντά στην περιοχή Βασιλικά Ανώγεια, οι τέσσερις απο τους έξι σαμποτέρ (Μπερζέ, Μουό, Λεοστίκ, Σιμπάρ) πιάστηκαν αιχμάλωτοι απο τους Γερμανούς, οι οποίοι είχαν ειδοποιηθεί από ένα ντόπιο, το Μανόλη Χαριτάκη, ενώ παράλληλα ο Πετράκης και ο Λόρδος Τζέλικο είχαν φύγει για το χωριό Κρότος για να ενημερωθούν για την ακριβή ώρα και τοποθεσία της επιστροφής. Στη συμπλοκή, που ακολούθησε ο Λεοστίκ πέφτει νεκρός από τα γερμανικά πυρά, μόλις στα 18 του χρόνια. Σύμφωνα με το σχέδιο ο Λόρδος Τζέλικο και ο υπολοχαγός Πετράκης, αφού μάταια περίμεναν τους συντρόφους τους, επέστρεψαν στην Αλεξάνδρεια πάνω σε μια Vedette (Είδος πλοίου).
Ως αντίποινα για το σαμποτάζ του αεροδρομίου, οι Γερμανοί ιθύνοντες αποφάσισαν την επομένη (14η Ιουνίου) να εκτελέσουν 50 από τους 62 μάρτυρες, που ήταν όλοι επιφανείς Ηρακλειώτες, στην περιοχή "Ξηροποτάμου" Ηρακλείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου